Ulrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet. Related Paintings of ulrica fredrica pasch :. | johan mikael fant | sjalvportratt | carl axel trolle-wachtmeister | fre drika lovisa sofia gios | gabriel thimothaeus lutkeman | Related Artists:
Aleksander GierymskiWarsaw 1850-1901 Rome, Brother of Maks Gierymski. He studied (1867) at the Warsaw Drawing Class, then (1868-73) at the Akademie der Bildenden Kenste in Munich under Georg Hiltensperger (1806-90) and Alexander Strehuber (1814-82), and later under Karl Theodor von Piloty. While in Munich he contributed illustrations to Polish, German and Austrian magazines. On a visit to Venice and Verona in 1871 he was especially impressed by the work of 15th-century Venetian artists; this new enthusiasm was reflected in his prize-winning painting of a subject set by the Munich Akademie, a scene from Shakespeare's Merchant of Venice (1872; destr., see Starzynski, pl. 4). After accompanying his dying brother Maks to various spa towns and other locations, he settled in Rome in mid-1874. Two genre scenes from this period, Roman Tavern and A Game of Mora (both 1874; Warsaw, N. Mus.), show the influence of Dutch painting. Gierymski remained in Italy until 1879, mostly resident in Rome.
Georges RougetGeorges Rouget (1781, Paris - 1869, Paris) was a neoclassical French painter.
After studying in the ? - ole des beaux-arts, Rouget entered David's studio in 1797 and rapidly became his favourite student. Rouget began his professional career as his master's main assistant until David's exile to Brussels, collaborating with him on the canvases Bonaparte at the Grand-Saint-Bernard, The Coronation of Napoleon (of which he made a copy signed by David), Leonidas at Thermopylae and on one of the three copies of the Portrait of Pope Pius VII. Though winning the second prize in the prix de Rome contest in 1803, he failed three times to win the first prize. He produced many canvases for the First French Empire and the Bonapartes, such as The Marriage of Napoleon and Marie Louise in 1811. A minor painter, he spent his whole career producing paintings of great moments in French history for whatever regime was in power at the time. Many of his paintings adorned the musee de Versailles opened by Louis-Philippe in 1837.
DUYSTER, Willem Cornelisz.Dutch Baroque Era Painter, 1599-1678